Je ongemakkelijk voelen in sociale situaties (social anxiety)

Soms kunnen onze levensomstandigheden ons met een behoorlijke sociale angst achterlaten.

Voor een man die meer vrouwen wil ontmoeten, kan sociaal ongemakkelijk zijn echt pijn doen.

Angst (anxiety) maakt ons nerveus in sociale situaties, wat dan als gevolg een sneeuwbaleffect creëert en dat weerspiegelt zich in onze omgang met andere mensen.

Als je vaak de zin “Ik voel me ongemakkelijk” hebt gezegd, dan heb je misschien last van een beetje social anxiety.

Het goede nieuws is dat het leren van sommige basiscommunicatievaardigheden wonderen kan doen als het gaat om sociale onhandigheid.

Ongemakkelijke mensen hoeven niet eeuwig ongemakkelijk te zijn. Ze kunnen de boel omdraaien en uiteindelijk socialer zijn dan ze ooit dachten. Maar, zoals de meeste veranderingen, kost het tijd.

Het nemen van kleine stapjes om te verbeteren is de beste manier om je te ontdoen van de angst. Wees niet gehaast en stel in de plaats daarvan kleine doelen voor jezelf op.

Dit is de beste manier om je sociale vaardigheden op te krikken. Onthoud dat hoe meer bedreven je sociaal wordt, hoe succesvoller je zult zijn met vrouwen.

Je wordt zo niet alleen succesvoller op het vlak van je liefdesleven, maar ook op je werk, evenementen,…

Word de Beste versie van jezelf!

>>> E-Book: Word de beste versie van jezelf <<<

Waarom ongemakkelijk zijn niet jouw fout is

Meestal is sociale angst (social anxiety) een gevolg van onze opvoeding. Misschien had je een traumatische jeugdervaring, of werd je opgevoed door ouders die je te weinig zelfvertrouwen gaven.

Beide kunnen leiden tot een gebrek aan sociale vaardigheden.
Het ergste wat je kunt doen is negatief op jezelf neerkijken als je iets ongemakkelijk zegt of je ongemakkelijk voelt in bepaalde situaties.

Zodra je je realiseert dat het niet jouw schuld is, kun je beginnen met het maken van verbeteringen in je sociale vaardigheden.

De sleutel is om negatieve denkpatronen te doorbreken en te vervangen door nieuwe.

Als je voelt dat je een gedachte hebt over hoe onhandig je bent, laat het je dan niet van slag brengen. Probeer die gedachte om te draaien zodat het positief wordt. Dit is in het begin heel erg moeilijk om te doen, maar hoe bewuster je met je gedachten omgaat hoe beter je je in je vel zult voelen.

Het gaat puur om het herschrijven van het script in je hoofd.

Als je jezelf echter blijft verwijten dat je niet zo vaardig bent als al de andere mensen in je omgeving, zul je nooit in staat zijn om de cyclus van zelfvernietigend denken te doorbreken.

Hoe eindig je sociaal ongemakkelijke situaties

Hoe meer je de manier waarop de menselijke geest werkt begrijpt, hoe zekerder je je zult voelen als je nieuwe mensen ontmoet.
Het feit is dat iedereen ergens onzeker over is. Het maakt deel uit van ons genetisch DNA om de goedkeuring van anderen te vragen dus schaam je er niet voor. Als je dat begint te realiseren en je je daar bewust van wordt, zul je zien dat je sociale vaardigheden enorm hard zullen verbeteren. Bovendien, zul je je uiteindelijk realiseren dat je echt niet anders bent dan iemand anders.

Kom met een checklist voor het ontmoeten van nieuwe mensen, iets wat je kunt doornemen voordat je begint te praten. Hier zijn wat goede ideeën om in gedachten te houden:

– Iedereen is op één of andere manier onzeker.
– Oei ik voel me ongemakkelijk, ik denk waarschijnlijk te veel.
– Sociale angst zit in mijn verbeelding, het is niet echt.
– Ik kan mezelf gemakkelijk aanleren hoe ik socialer kan zijn.


Het in gedachten houden van positieve gedachten zal je helpen om te ontspannen in sociale situaties, en wanneer je ontspannen bent kun je je meer richten op de interactie zelf, in plaats van het bestrijden van zelfvernietigende gedachten.

>>> Verbeter je relaties met je partner, familie, vrienden en collega’s! <<<

Sociaal ongemakkelijke mensen zijn overal

Het klassieke voorbeeld van een sociaal ongemakkelijke persoon is iemand die in de hoek van een nachtclub staat en met niemand praat, en bang is om te dansen.

Dit is echter meestal niet het geval. Sociaal ongemakkelijke mensen manifesteren hun onhandigheid en onzekerheden op verschillende manieren.

Heb je ooit met een meisje gepraat die maar één of twee antwoorden geeft en dan stopt met praten? Het lijkt misschien alsof ze geen interesse heeft, maar de realiteit is dat ze misschien gewoon sociaal onzeker / onhandig is.
Ze is misschien wel blij dat je met haar kwam praten, maar ze heeft niet de ervaring in gesprekken die andere mensen zouden kunnen hebben, waardoor ze afstandelijk lijkt.

Geloof het of niet maar vaak kunnen aantrekkelijke meisjes verlegen en sociaal ongemakkelijk zijn. Dus wat is de les hier? Zelfs mensen die echt zelfverzekerd lijken, kunnen eigenlijk net zo sociaal onhandig zijn als jij.

Als je je dit eenmaal realiseert, wordt het veel gemakkelijker om gesprekken te kunnen voeren met meisjes die je aantrekkelijk vindt.

<<< Word Nu Een Conversatie Koning! >>>

Het verschil tussen ongemakkelijk Zijn en je ongemakkelijk Voelen

Eén van de grootste verschillen tussen ongemakkelijk zijn en zich ongemakkelijk voelen is dat mensen die eigenlijk ongemakkelijk zijn hun gevoelens laten beïnvloeden door hun gedrag.

Op dit punt moet je weten dat iedereen zich wel eens ongemakkelijk voelt.
Wat echter een onderscheid maakt tussen zelfverzekerde mannen en sociaal onzekere mannen, is dat sociaal onzekere mannen hun onhandigheid niet kunnen controleren en te veel nadenken in hun hoofd.

Als je het gevoel hebt dat je je ongemakkelijk begint te gedragen, stel jezelf dan gewoon deze vragen

– Waarom voel ik me ongemakkelijk?
– Denk ik te veel?
– Maak ik me te veel zorgen over wat het meisje tegenover mij over me denkt?
– Ben ik weer te negatief aan het denken?


Hou deze dingen gewoon in je achterhoofd als je met nieuwe mensen praat.

Het is de bedoeling dat je je hier simpelweg bewust van bent. Bewustzijn is altijd de eerste stap.

Blijf jezelf ten alle tijden

Je denkt misschien dat er geen hoop is om je sociale onzekerheid te veranderen, maar het goede nieuws is dat er absoluut een manier is om te veranderen.

De hersenen kunnen worden veranderd, het kost gewoon tijd en het leren van nieuw gedrag.
Meditatie, positieve affirmaties, visualisaties en het stimuleren van je zelfvertrouwen kunnen allemaal helpen met je sociale onzekerheid.

Verwacht niet dat het een snelle oplossing is. Zet je in voor het veranderen van je gedrag, en je zult daadwerkelijk een groot verschil zien.

Wees gewoon eerlijk tegen jezelf, en benader het probleem vanuit zoveel mogelijk invalshoeken. Als je geen dingen kunt bedenken om tegen meisjes te zeggen, lees dan wat boeken om je meer gespreksonderwerpen of ideeën te geven.

Als je nerveus wordt wanneer je met nieuwe mensen praat, leer dan ademhalingsoefeningen om je lichaam te kalmeren. Zoek uit wat je belangrijkste problemen zijn, en neem stappen om ze aan te pakken.

Dit is de beste manier om sociale angst (social anxiety) te verslaan. Zoals de meeste dingen, zal het wat werk vergen, maar voor je het weet, zal je sociale angst tot het verleden behoren.

Je hersenen zijn in staat om veranderingen door te voeren, maar soms moet je het op een goed gestructureerde manier leiden.

Leer jezelf nieuwe gewoontes aan, en voor je het weet ben je een totaal nieuwe persoon die super sociaal is in zowat elke situatie.

Meer blogs!

Ontwikkel meer zelfvertrouwen en vernietig je sociale ongemakkelijkheden

Meer zelfvertrouwen
Meer zelfvertrouwen

Beoordeling door David,

23 sep 2020
5

Deze online cursus geeft je het beste stappenplan om je zelfvertrouwen te vergroten.

  • Levenslange toegang
  • Online leren in je eigen tempo

  • 12 Praktische lessen en talloze inzichten

  • Uitgebreide oefeningen

  • 3 Geweldige extra eBoeken

  • Gegarandeerd resultaat!

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen KokenKoken BoekenBoeken

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *